Ahad, 4 Ogos 2019

Etika Berjiran


Setiap individu dalam masyarakat mempunyai impian untuk hidup aman damai dan selesa,untuk mencapai keadaan sebegini sesorang itu perlu mempunyai jiran yang baik.Untuk membentuk masyrakat yang sejahtera dan hidup berlandaskan Syariat Islam , dalam hal ini akhlak jiran kita memainkan  peranan yang besar untuk menjayakannya.Oleh itu,masyarkat di negara ini yang beragama islam terutamanya hendaklah menunujukkan cara hidup yang baik dan khusunya hidup berjiran kerana jiran adalah asas kepada perpaduan negara.

Hakikatnya,sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai bnagsa,agama,keturunan, budaya dan adat resam amatlah dituntut untuk berbuat baik antara satu sama lain dalam usaha mewujudkan suasana aman sejahtera  dan harmoni selalu.

 Hadith Nabi Rasulullah Shallallahu'alaiwassalam daripada Abu Syuraih al-Khuza'i radhiallahu'anhu, sabda Baginda Nabi S.A.W. : "Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia berbuat baik terhadap jirannya".
Hadits Riwayat Muslim. (ruj. Kitab 40 Hadits Akhlah Mulia m.s 36).

Maka jelaslah kehidupan bermasyarakat bersama jiran tertangga yang baik akan memberikan  kedamaian dan ketenangan dalam kehidupan kita.Dengan semangat kejiranan yang erat,hubungan kekeluargaan dan silaturahim sesama jiran dapat diperkukuhkan lagi.

Tambahan pula,dalam hidup nermasyarkat sesungguhnya kita tidak dapat mengelakkan diri daripada hidup bantu-membantu dalam menjalani kehidupan seharian kita mesti memerlukan bantuan daripada orang lain yang sekeliling kita.Dan dengan kerjasama melalui semangat kejiranan dan perpaduan seperti ini hendaklah sentiasa dikekalkan.

Selain itu,apabila kita mengalami kesusahan dan kesakitan.Sebagai contoh ,orang akan menzirahi kita jika kita sakit dan begitu juga orang akan membantu  kita jika kita ditimpa kemalangan.Islam mengajak umatnya bersatu padu dalam membuat hal-hal kebaikan termasuklah mengukuhkan semangat kejiranan.

Dalam Syariat Islam mengaris etika atau adab berjiran.Antaranya ialah :



  1.  Saling nasihat menasihati  perkara yang baik sesama jiran tak kira agama dan bangsa.
  2. Menjaga kepentingan bersama dalam masyarakat berjiran dan tidak mementingkan diri.
  3.  Saling menziarahi mengikut masa yang sesuai dengan tujuan dan niat yang baik.
  4.  Saling menolong sesama jiran dalam  pekara yang baik 'amar ma'arof nahi mungkar'.
  5.  Mengajak atau turut bersama-sama dalam menghadiri ilmu agama bagi yang islam dan untuk yang berlainan agama berbincang untuk mengadakan aktiviti merapat silaturahim.



video kepentingan berjiran adaptasi dari video boboiBoy :VIDEO JIRAN TERBAIK


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KESAN TIDAK MENJAGA ETIKA BERJIRAN

Pelbagai perkara sering berlaku didalam kerukunan jiran tetangga. Masih ramai yang menonjolkan sikap dan sifat yang baik dalam pergaulan...